Strona startowa - Bosch w Polsce

Forum prasowe Bosch

Informacje prasowe
Konferencje prasowe
Informacje o firmie

Wyszukiwarka informacji

Dział


Szukana fraza



Zakres dat



Serwis e-mail

Wyślemy Ci informacje prasowe Bosch e-mailem

zapisz się

Informacje o firmie

Bosch w Polsce Bosch na świecie

Inne spółki Boscha w Polsce

BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Bosch Rexroth

Kanał RSS

Kanał RSS z informacjami prasowymi

subskrybuj

Przyszłość mobilności: Europa z zakazem wjazdu samochodów do miast, dwu- i trójkołowce podbijają Indie, w USA korki kosztują rocznie ponad 120 mld USD

Zdjęcia (3)

Zdjęcie do informacji: Przyszłość mobilności: Europa z zakazem wjazdu samochodów do miast,  dwu- i trójkołowce podbijają Indie, w USA korki kosztują rocznie ponad 120 mld USD
Zdjęcie do informacji: Przyszłość mobilności: Europa z zakazem wjazdu samochodów do miast,  dwu- i trójkołowce podbijają Indie, w USA korki kosztują rocznie ponad 120 mld USD
Zdjęcie do informacji: Przyszłość mobilności: Europa z zakazem wjazdu samochodów do miast,  dwu- i trójkołowce podbijają Indie, w USA korki kosztują rocznie ponad 120 mld USD
Pobierz treść
11 lipca 2017
Informacja prasowa
Części Samochodowe i Diagnostyka
liczba zdjęć: 3
· Co najmniej 70% ludności będzie żyć w miastach do roku 2050[1]
· Do 2,8 mld ma się zmniejszyć zaludnienie na wsiach w roku 2050[2]
· 41 megamiast ma powstać na świecie do 2030 roku[3]


Europa: samochody z zakazem wjazdu do miast
Kosztowne korki: W roku 2025 zakorkowane ulice europejskich metropolii będą kosztować 208 mld EUR rocznie[4]. A niewykluczone, że więcej, bo do roku 2050 ponad 82% Europejczyków ma mieszkać w miastach[5].
Priorytetowe rowery: Mieszkańcy Amsterdamu pokonują na rowerach 2 miliony kilometrów dziennie. Odpowiada to 60% wszystkich wewnątrzmiejskich przejazdów[6]. Także w Kopenhadze rowery są powszechnym środkiem transportu: codziennie do pracy lub na uczelnię dojeżdża rowerem 45% ludności[7].
Zakazy wjazdu: Plakietka środowiskowa w Niemczech, opłaty za wjazd do miasta w Londynie i Mediolanie, zakaz wjazdu do Paryża dla starszych roczników aut. Wiele europejskich metropolii ogranicza ruch samochodowy w centrach miast.
 
Ameryka Północna: Koszt korków to ponad 120 mld USD
Więcej samochodów niż kierowców: W 2003 roku w USA po raz pierwszy odnotowano więcej zarejestrowanych pojazdów niż osób posiadających prawo jazdy[8].  
Kosztowne korki: W USA kierowcy dziesięciu miast o największym natężeniu ruchu spędzają w korkach ok. 42 godziny rocznie i wydają na to 121 mld USD, zużywając cenny czas i paliwo[9].
Car-pooling: Aby zmniejszyć natężenie pojazdów na drogach, w 1961 roku powstały w USA pierwsze pasy dla pojazdów przewożących wiele osób. Dziś sieć takich pasów liczy ponad 5 000 kilometrów[10]. Pasy High Occupancy Vehicle lub Carpool Lanes, jak nazywane jest to rozwiązanie w USA, mogą być użytkowane wyłącznie przez pojazdy, w których znajduje się dwóch, trzech lub więcej pasażerów.
 
Japonia: Najpierw miejsce parkingowe, potem samochód
W ślimaczym tempie: Samochody poruszają się po Tokio ze średnią prędkością 15 kilometrów na godzinę[11]. Przy sieci dróg o długości ponad 22 000 km oraz 14-procentowym udziale rowerzystów miasto posiada zaledwie 11,6 km dróg dla rowerów[12].
Problemy z parkowaniem: W Japonii jest 61 milionów pojazdów i zdecydowanie za mała liczba miejsc parkingowych[13]. Dlatego w miastach takich jak Tokio samochód można kupić wyłącznie wtedy, gdy nabywca wykaże fakt posiadania miejsca parkingowego.
Samochody w wersji mini: Aby zapanować nad ruchem, wprowadzono nawet lokalną klasę pojazdów: Kei Cars. Samochody te mają długość poniżej 3,40 metra i pojemność skokową silnika nieprzekraczającą 0,66 litra.
 
Chiny: Loteria rejestracyjna
Przeciążenie dróg: Pod koniec 2015 roku po chińskich drogach jeździło w sumie 279 milionów pojazdów, w tym 172 miliony samochodów[14].
Transport szynowy: Rząd chiński silnie promuje transport publiczny, a zwłaszcza tramwaje. W Pekinie udział pasażerów poruszających się tym środkiem transportu sięga 10 milionów dziennie (44%).
Loteria: Szanghaj wydaje miesięcznie tylko 9 000 nowych tablic rejestracyjnych[15]. W zależności od dystryktu tablice mogą kosztować nawet 8 000 RMB, co daje w przeliczeniu ponad 10 000 EUR[16]. Tablice rejestracyjne są często sprzedawane na aukcji osobie, która gotowa jest zapłacić najwięcej.
 
Indie: Na dwu- i trójkołowcach ku nowoczesnej mobilności
Wzrost: Ponad 40 miast w Indiach już dziś liczy ponad milion mieszkańców[17]. Przy rocznym wzroście zaludnienia o 15 milionów Indie są najszybciej rozwijającym się na świecie krajem pod względem liczby mieszkańców[18].
Dwukołowce: Po drogach Indii porusza się ok. 125 milionów pojazdów dwukołowych. To 70% wszystkich eksploatowanych tam pojazdów[19].
Pionierzy: Miastu Ahmadabad udało się dzięki usprawnieniom oraz inwestycjom w infrastrukturę transportową ograniczyć ruch drogowy. Obecnie aż 58% dróg pokonywanych jest z wykorzystaniem publicznych lub nie spalinowych środków transportu[20].
 
Ameryka Łacińska: Kolej linowa zamiast dróg ekspresowych
Kolej linowa (1): Kolej linowa cieszy się nieustającą popularnością w chaotycznych megamiastach Ameryki Południowej. Ten środek transportu nie zajmuje wiele miejsca i kosztuje dziesięć razy mniej niż budowa metra czy drogi ekspresowej.
Kolej linowa (2): W 2016 roku ruszyła pierwsza miejska kolej linowa w Meksyku. Gondole zastępują tutaj kilka tysięcy mikrobusów. Przed Meksykiem koncepcję „powietrznych ulic“ zrealizowały już Kolumbia, Boliwia, Brazylia i Wenezuela.
Kolej linowa (3): Pomiędzy stolicą Boliwii La Paz a sąsiednim miastem El Alto znajduje się najdłuższa miejska kolej linowa na świecie licząca 10 kilometrów. Pasażerowie podróżują dzięki niej nawet o godzinę krócej, a przy okazji walczą z zanieczyszczeniem środowiska. Do 2019 roku sieć kolei linowych ma zostać rozbudowana do 30 kilometrów.

Wykaz źródeł:
[1]  Por.: United Nations, World Urbanization Prospects - The 2014 Revision, New York, str. 7
[2] Por.: Bundeszentrale für Politische Bildung, 2010, http://www.bpb.de/nachschlagen/zahlen-und-fakten/globalisierung/52705/verstaedterung
[3] Por.: United Nations, World Urbanization Prospects - The 2014 Revision, New York, str. 14
[4] Por.: INRIX Roadway Analytics, 2016, http://inrix.com/press-releases/48-milliarden-euro-so-viel-kosten-deutschlands-kritischste-verkehrsbrennpunkte-bis-2025/
[5] Por.: United Nations, World Urbanization Prospects - The 2014 Revision, New York, str. 7
[6] Por.: Badanie XEROX „Urbane Mobilität für alle“, str. 20
[7] Por.: Bosch Mobility Trend Report EU, str. 70
[8] Por.: Zeitschrift Luxemburg, 2010, http://www.zeitschrift-luxemburg.de/united-states-of-automobiles-kultur-und-geschlecht-der-mobilitat/
[9] Por.: Badanie XEROX „Freie Fahrt für Ihre Stadt“, str. 2
[10] Por.: U.S. Department of Transportation – Federal Highway Administration, 2010, https://ops.fhwa.dot.gov/freewaymgmt/faq.htm#faq7
[11] Por.: Bretzke, W., 2014 Nachhaltige Logistik - Zukunftsfähige Netzwerk- und Prozessmodelle, str. 141
[12] Por.:Tokyo Statistical Yearbook, 2009, http://www.toukei.metro.tokyo.jp/tnenkan/2009/tn09q3e004.htm und Passenger Transport Mode - Shares in World Cities, 2011, str. 69
[13] Por.: Statista „Pkw-Bestand in Japan in den Jahren 1970 bis 2015“, https://de.statista.com/statistik/daten/studie/280869/umfrage/pkw-bestand-in-japan/
[14] Por.: China Observer, 2016, http://www.china-observer.de/index.php/2016/01/27/279-millionen-kraftfahrzeuge-in-china/
[15] Por.: Focus Online, 2015, http://www.focus.de/auto/automessen/shanghai-autoshow-2015-automarkt-china-der-grosse-auto-boom-in-china-ist-vorbei-wie-geht-es-weiter_id_4618601.html
[16] Por.: Focus Online, 2015, http://www.focus.de/auto/automessen/shanghai-autoshow-2015-automarkt-china-der-grosse-auto-boom-in-china-ist-vorbei-wie-geht-es-weiter_id_4618601.html
[17] Por.: Census of India 2011, Provisional Population Totals, 2011, http://censusindia.gov.in/2011-prov-results/PPT_2.html
[18] Por.: Holtbrügge/ Friedmann, Geschäftserfolg in Indien – Strategien für den vielfältigen Markt der Welt, str. 9
[19] Por.: Forum prasowe Bosch, 2016, http://www.bosch-presse.de/pressportal/de/de/eines-von-millionen-78976.html
[20] Por.: Badanie MAN „What Cities want“, str. 8
 

AA17-07.17

Osoba odpowiedzialna za kontakt z dziennikarzami

Łukasz Kałucki - Forum Prasowe Bosch

Łukasz Kałucki

(22) 715 48 05

Pliki do pobrania

© Robert Bosch Sp. z o.o.