Strona startowa - Bosch w Polsce

Forum prasowe Bosch

Informacje prasowe
Konferencje prasowe
Informacje o firmie

Wyszukiwarka informacji

Dział


Szukana fraza



Zakres dat



Serwis e-mail

Wyślemy Ci informacje prasowe Bosch e-mailem

zapisz się / zmień / usuń

Informacje o firmie

Bosch w Polsce Bosch na świecie

Inne spółki Boscha w Polsce

BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Bosch Rexroth

Kanał RSS

Kanał RSS z informacjami prasowymi

subskrybuj

Historia akumulatorów firmy Bosch

Pobierz treść
4 lipca 1999
Informacja prasowa
Części Samochodowe i Diagnostyka
archiwalna
Przygodę firmy Bosch z akumulatorami rozpoczyna rok 1922; wówczas został wyprodukowany pierwszy 6-voltowy akumulator z napisem Bosch.


W latach dwudziestych akumulator musiał spełniać dwa podstawowe zadania: dostarczać prąd do rozrusznika i do reflektorów. Nie było to jednak łatwe. Aby sprostać tym wymogom, akumulator wymagał wiele troski i pracy od użytkownika. Zgodnie z instrukcją obsługi, która obejmowała aż 20 stron, akumulator musiał być od czasu do czasu wyjęty i doładowany, co trwało kilka dni! Zalecało się więc posiadanie dwóch akumulatorów. Minimum co dwa tygodnie należało ponadto sprawdzać poziom kwasu, który powinien znajdować się 15 mm powyżej górnej krawędzi płyt. Jeśli poziom był niższy, należało uzupełnić go wodą destylowaną.
 
Wielkość akumulatora dobierało się w zależności od stylu jazdy. Jeżeli użytkownik jeździł raczej po mieście, potrzebował większego akumulatora, niż ten, który wyruszał w długie trasy. Większy akumulator był zalecany także tym kierowcom, którzy zamieszkiwali kraje o niskich temperaturach lub regularnie używali samochodu zimą. Ciekawostką jest także to, iż ówczesne akumulatory były dostępne w drewnianych lub blaszanych obudowach.
 
Nie wszystkie samochody lat dwudziestych miały przewidziane odpowiednie miejsce na zamontowanie akumulatora. Kierowca mógł sam zorganizować takie miejsce. Musiał pamiętać jednak o tym, aby był zapewniony dostęp powietrza ze względu na groźbę wybuchu spowodowaną gromadzącymi się oparami gazu. Jeśli nie było takiego miejsca wewnątrz, akumulator można było zamontować nawet na zewnątrz samochodu. Należało go jednak wtedy chronić przed kurzem, wodą i wpływem warunków atmosferycznych.
 
Jak informuje ulotka z 1925 roku firma Bosch posiadała w tamtym czasie w Europie sieć 34 warsztatów, w których można było naprawić lub zamontować produkty Bosch, w tym również akumulatory. Taki serwis był również w Warszawie przy ulicy Wilczej 29. Zaledwie dziewięć lat później, w 1934 roku, firma Bosch posiadała już w samych tylko Niemczech 500 specjalistycznych Baz Akumulatorowych.
 
W kolejnych latach Bosch stale udoskonalał technologię produkcji akumulatorów. Stawały się one coraz bardziej niezawodne, jednak ciągle jeszcze wymagały dużo pracy ze strony użytkownika. Spełniały także coraz więcej funkcji jak choćby dostarczanie prądu do radia. W 1958 roku Bosch oferował tzw. główny wyłącznik akumulatora, który powodował wyłączenie całej instalacji elektrycznej. Dawało to klientowi trzy korzyści: chroniło przed powstaniem spięcia w wyniku uszkodzonego kabla, zapobiegało rozładowaniu oraz chroniło przed kradzieżą samochodu. W latach pięćdziesiątych płyty ujemne i dodatnie były już ładowane w fabryce.
 
W latach siedemdziesiątych akumulatory Bosch nie wymagały już uzupełniania wodą destylowaną przez cały okres eksploatowania, ani żadnych innych czynności w ciągu 12 miesięcy gwarancji. Akumulator gwarantował pewny start, nawet przy trzaskających mrozach. Już wtedy pojawiło się określenie akumulator bezobsługowy.
 
Przełomem w produkcji akumulatorów stał się dla Boscha rok 1983. Wówczas po raz pierwszy w akumulatorze zastosowano wapń zamiast antymonu. W ten sposób powstały akumulatory ołowiowo-wapniowe. Wielu producentów stosuje dzisiaj, lub dopiero zaczyna stosować tę technologię. Firma Bosch poszła jednak jeden krok dalej wprowadzając na rynek w 1998 roku akumulator Bosch Silver, w którym po raz pierwszy w świecie zastosowano innowacyjny stop srebra. Dzięki temu akumulator charakteryzuje dłuższa o 20% żywotność oraz większa wytrzymałość na wysokie temperatury w silniku i niskie temperatury otoczenia.

AA5-07.99

Osoba odpowiedzialna za kontakt z dziennikarzami

Łukasz Kałucki - Forum Prasowe Bosch

Łukasz Kałucki

(22) 715 48 05

Pliki do pobrania

© Robert Bosch Sp. z o.o.