Strona startowa - Bosch w Polsce

Forum prasowe Bosch

Informacje prasowe
Konferencje prasowe
Informacje o firmie

Wyszukiwarka informacji

Dział


Szukana fraza



Zakres dat



Serwis e-mail

Wyślemy Ci informacje prasowe Bosch e-mailem

zapisz się / zmień / usuń

Informacje o firmie

Bosch w Polsce Bosch na świecie

Inne spółki Boscha w Polsce

BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Bosch Rexroth

Kanał RSS

Kanał RSS z informacjami prasowymi

subskrybuj

Nowy system reflektorów ksenonowych Bi-Litronic wchodzi do produkcji seryjnej

Pobierz treść
1 lipca 1999
Informacja prasowa
Części Samochodowe i Diagnostyka
archiwalna
W 1991 roku firma Bosch jako pierwsza na świecie rozpoczęła produkcję reflektorów Litronic z lampami ksenonowymi. Obecnie są one montowane nie tylko w pojazdach klasy wyższej, ale również w autach klasy średniej i kompaktowej. Najnowszą propozycją firmy Bosch jest Bi-Litronic: przy technice dwufunkcyjnej jedna lampa jarzeniowa uzyskuje z jednego reflektora zarówno światła mijania, jak i światła drogowe. Nowy system reflektorów będzie miał swoją światową premierę latem 1999 roku.


Światło reflektorów rozcina ciemność. Samochód zbliża się do nieoświetlonego skrzyżowania. Pozostało mu jeszcze kilka metrów - koniecznych do wyhamowania przy tej prędkości. Kierowca jeszcze nie wie, że z prawej strony nadjeżdża rowerzysta. Dopiero po chwili stożek światła obejmie rower. Ale wtedy może już być za późno, nawet przy szybkiej reakcji kierowcy...
 
Podobna sytuacja wyglądałaby zupełnie inaczej, gdyby samochód był wyposażony w nowe reflektory Bosch o nazwie Bi-Litronic. Przy włączonych światłach mijania oświetlają one boczne fragmenty drogi tak dobrze, że nasz kierowca zobaczyłby nadjeżdżającego rowerzystę o tę decydującą sekundę wcześniej.
 
Nowy system reflektorów ksenonowych Bi-Litronic będzie miał swoją światową premierę latem tego roku roku. Początkowo wejdzie on do seryjnego wyposażenia samochodów klasy wyższej A8/S8 koncernu Audi. Tym samym kierowcy będą mogli korzystać z zalet nowej techniki jarzeniowej przy używaniu zarówno świateł mijania, jak i drogowych.
 
Do największych i uznanych już zalet lamp ksenonowych stosowanych w światłach mijania należą: większe natężenie światła, równomierne, intensywne oświetlenie drogi i pobocza oraz duży zasięg. Wraz z systemem Bi-Litronic dochodzi do tego zdecydowana poprawa bezpieczeństwa przy włączeniu świateł drogowych. Również w tym przypadku intensywne światło reflektorów jarzeniowych zapewnia warunki oświetleniowe zbliżone do tych, jakie daje światło dzienne. Ponadto rozsył światła można dostosować do potrzeb: przy włączeniu świateł mijania uwaga kierowcy skupiona jest na odcinku jezdni i pobocza przed pojazdem, ze szczególnym uwzględnieniem ich prawej strony; przy włączeniu świateł drogowych uzyskuje się bardzo duży zasięg świateł i doskonałe oświetlenie zakrętów.
 
W nowym systemie reflektorów Bi-Litronic szybki elektromagnes przesuwa lampę jarzeniową w reflektorze o kilka milimetrów z pozycji świateł mijania do pozycji świateł drogowych. Mechanizm ten w połączeniu z zaprojektowanym komputerowo reflektorem umożliwia kierowanie zarówno świateł mijania, jak i świateł drogowych z tej samej komory reflektora.
 
Dzięki zastosowaniu tej techniki można zrezygnować z przesłony ograniczającej strumień światła. Droga oświetlona jest więc zawsze pełnym strumieniem światła. Przejście z pozycji świateł mijania do pozycji świateł drogowych odbywa się w sposób płynny, bez gwałtownego włączenia oddzielnego reflektora świateł drogowych. Dzięki temu wzrok kierowcy łagodnie dopasowuje się do zwiększonego pola widzenia. Kolejną zaletą koncepcji Bi-Litronic jest to, że miejsce w obudowie reflektora, zwolnione przez lampę drogową, można przeznaczyć albo na powiększenie reflektora albo na zamontowanie reflektora przeciwmgłowego ew. dodatkowego koncentratora strumienia świetlnego dla świateł drogowych.
 
Nowe reflektory Bi-Litronic posiadają ponadto oczywiście wszystkie zalety dotychczas produkowanych przez firmę Bosch reflektorów Litronic. Długa żywotność lamp jarzeniowych wynosząca ponad 2000 godzin pozwala na niezawodną pracę reflektorów w ciągu bardzo długiego okresu eksploatacji samochodu. Dzięki zintegrowanej automatycznej regulacji zasięgu oraz wycieraczkom reflektory zawsze są właściwie ustawione i czyste, zapewniając kierowcy dobrą widoczność przy minimalnym efekcie oślepiania.
 
Od chwili wprowadzenia w 1991 roku systemu Bosch-Litronic do produkcji seryjnej liczba pojazdów wyposażonych w lampy jarzeniowe stale rośnie. Do końca 1999 roku po Europie poruszać się będzie prawie milion samochodów, w których wykorzystano tę innowacyjną technikę oświetleniową. W blisko 25 modelach samochodów europejskich opcja "reflektory ksenonowe" dostępna jest jako seryjne lub dodatkowe wyposażenie pojazdu; na całym świecie montuje się te reflektory w około 50 modelach samochodów. W niedługim czasie liczba ta będzie więcej niż dwukrotnie wyższa, ponieważ ta technika rozpowszechnia się również w przypadku samochodów klasy średniej i kompaktowej.

AA4-07.99

Osoba odpowiedzialna za kontakt z dziennikarzami

Łukasz Kałucki - Forum Prasowe Bosch

Łukasz Kałucki

(22) 715 48 05

Pliki do pobrania

© Robert Bosch Sp. z o.o.